Vad är syftet med samverkansinlärning?

Först och främst är avsikten med SI-passen att överbrygga skillnaderna i sättet att studera som finns mellan gymnasium och universitetet. Vid universitet är det mindre tillrättalagt och det krävs mycket mer tid för egenstudier – med andra ord förväntas studenterna ta större eget ansvar för sina studier.

Hur är SI-passen uppbyggda?

SI bygger på att en mer erfaren student fungerar som en guide eller förebild i ett ämne. SI-ledaren ska förbereda och leda samtal om de delar i kursen som studenterna upplever som svåra. Genom att göra detta kan SI-ledaren hjälpa studenterna att tillsammans hitta svaren på delar av kursupplägget som upplevs som svåra.

Vem har nytta av SI?

Metoden passar de flesta studenter, oavsett förkunskaper och studievana – det finns alltid utrymme för utveckling och fördjupning.
Det finns mycket forskning som visar att SI-PASS är ett mycket effektivt verktyg för att förbättra studenters studieresultat. Studenter som deltar i dessa pass lär sig att fördjupa sin inlärning och skapar samtidigt ett kontaktnät av studiekamrater. Andra färdigheter som förbättras är problemlösning, lagarbete och samverkan samt kritiskt tänkande.

Bakgrund och praktisk information

SI-PASS startade i USA på 1970-talet vid University of Missouri Kansas City för att öka studentgenomströmningen i ”svåra” kurser. SI-PASS som koncept har fått stort genomslag och funnit en hemvist vid mer än 1500 högskolor och universitet i ett trettiotal länder.

Hos oss finns ett flertal pass inom detta arbetssätt tillgängliga för de som är intresserade. Ni ser dessa pass, tillsammans med zoom-länkar till varje pass i ert schema där de heter ”Samverkansinlärningspass”. Under HT20 ligger dessa pass på onsdagar.

Vid frågor kring detta, vänligen kontakta Åsa Sandlund, som är projektledare för detta projekt: asa.sandlund@statsvet.su.se.

Är du intresserad av att lära dig mer om SI-metoden kan du läsa mer om detta här.